Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een internetconsultatie gestart
over de wet Meer zekerheid flexwerkers. In de wet staan strengere regels voor tijdelijke
contracten en een versterking van de positie van oproep- en uitzendkrachten. Oproepcontracten In dit wetsvoorstel worden nulurencontracten afgeschaft. Er komen (vaste en tijdelijke)
basiscontracten met een minimumaantal uur waarvoor werkenden worden ingeroosterd en
betaald krijgen. Ook wordt er een norm gesteld aan de extra beschikbaarheid. Daardoor
is er buiten afgesproken werktijden geen verplichting om te komen werken. Om werkgevers
te stimuleren mensen op een basiscontract te laten doorstromen naar een vast contract,
is het voornemen om het basiscontract voor onbepaalde tijd onder de lage WW-premie
te brengen. Tijdelijke contracten Het doel van de wet is ook ‘draaideurconstructies’ voorkomen. Na drie jaar of na drie
aaneengesloten tijdelijke contracten bij dezelfde werkgever verdient een werknemer
een vast contract. Dit is geregeld in de zogenoemde ketenbepaling. Gebeurt dat niet,
dan geldt een tussenpoos van vijf jaar waarna een werkgever weer iemand tijdelijk
in dienst kan nemen. De termijn van vijf jaar geldt straks ook bij fase A en B bij
uitzenden. Uitzendkrachten Uitzendkrachten en werknemers bij hetzelfde bedrijf moeten ten minste hetzelfde verdienen
voor hetzelfde werk en gelijkwaardig worden behandeld. Daarnaast worden de meest onzekere
uitzendfasen verkort: fase A gaat van 78 weken naar 52 weken en fase B van zes contracten
in vier jaar naar zes contracten in twee jaar. Na deze periode moet de uitzendkracht
een vast contract krijgen bij het uitzendbureau. Uitzonderingen Voor scholieren en studenten met een bijbaan gelden straks andere regels. Zo mogen
zij op oproepbasis blijven werken en zo hun werk mee laten veren met bijvoorbeeld
toetsweken en vakanties. Verder blijft voor scholieren van 18 jaar en ouder en studenten
met een bijbaan straks een korte onderbrekingstermijn van zes maanden gelden. Dit
geldt ook voor scholieren en studenten die uitzendwerk doen in zowel Fase A als Fase
B. Ook voor seizoensarbeid blijft een uitzondering gelden. Per cao kan een onderbrekingstermijn
van drie maanden worden afgesproken voor functies die maximaal negen maanden per jaar
kunnen worden uitgeoefend. Denk aan functies die afhankelijk zijn van een seizoen,
zoals in de culturele sector of sport. De internetconsultatie staat open tot en met
4 september 2023. Bron: Ministerie van SZW 10-07-2023.