Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een internetconsultatie gestart
over een wijziging van de Wet vrachtwagenheffing. Eerst bepaalde het gewicht (toegestane maximum massa) en de EURO-emissieklasse het
tarief van de vrachtwagenheffing. Volgens de nieuwe regels moeten de tarieven in elk
geval worden gebaseerd op CO2-uitstoot (CO2-emissieklasse). Zo wordt de verduurzaming van de vervoerssector gestimuleerd. Op
verzoek van de Tweede Kamer wordt een maximale korting gegeven op het tarief voor
emissievrije vrachtwagens, zoals elektrische- en waterstofvrachtwagens. Hiermee worden
zij aantrekkelijker voor ondernemers. Het gemiddelde tarief van de vrachtwagenheffing
verandert niet. Bron: Min. I&W 20-11-2023.
In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen
dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen.
De Wet vrachtwagenheffing is in 2022 door het parlement aangenomen en is in 1 januari
2023 (gedeeltelijk) in werking getreden. Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen
gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing noodzakelijk en deze
wijzigingen liggen nu voor in deze internetconsultatie.
De internetconsultatie staat open tot en met 14 januari 2024.