Het is voor familiebedrijven lastig om duurzaamheidswensen om te zetten in beleid.
Dat blijkt uit een onderzoek van Maastricht University, accountantskantoor BDO en
softwarebedrijf AFAS. Familiebedrijven kunnen door hun regionale worteling, langetermijnvisie en sterke
familiewaarden wel een sleutelrol spelen in de duurzaamheidstransitie. Om als familiebedrijf
deze koppositie ook echt te kunnen pakken moet worden voldaan aan een aantal criteria. Uit onderzoek onder 165 Nederlandse familiebedrijven blijkt dat 30% van de familiebedrijven
ESG-doelstellingen actief meenemen in hun strategie. Het schort nog regelmatig aan
een gedeelde strategische koers. ‘Zonder gedeelde visie of overtuiging binnen de familie
én onder medewerkers blijft duurzaamheid te vrijblijvend’, stelt prof. dr. Anita van
Gils van Maastricht University. ‘Het zou goed zijn als familiebedrijven nog meer de
samenwerking hierin opzoeken. Omdat een groot deel van de onderzochte familiebedrijven
lid is van een branchevereniging, ligt daar een voor de hand liggende quick win om
duurzaamheid structureel te verankeren.’ Groene generatiekloof Naast de huidige generatie ondernemers speelt ook de zogenoemde ‘Next-Gen’ – de potentiële
opvolgers binnen het familiebedrijf – een steeds belangrijkere rol. Deze jonge generatie
ziet het familiebedrijf overall als minder ‘groen’ dan hun voorgangers maar zien ook
dat familiebedrijven een grote rol kunnen spelen binnen de duurzaamheidstransitie. Bron: BDO, 26-05-2025.